بیتوته

شعر و ادب

بیتوته

شعر و ادب

انتخاب فردوسی برای روز ملی شعر و ادب (ایسنا)


محمدعلی بهمنی معتقد است: با انتخاب فردوسی برای روز ملی شعر و ادب، مشکل دوباره‌ای به‌وجود نخواهد آمد.

این شاعر درباره پیشنهادش برای تاریخ روز ملی شعر و ادب، بعد از طرح بررسی مجدد این موضوع در شورای عالی انقلاب فرهنگی، عنوان کرد: همان زمان هم که روز درگذشت شهریار به‌عنوان این روز معرفی و انتقادهایی مطرح شد، همه درباره فردوسی نظر مثبتی داشتند و اگر سالروز تولد فردوسی را برای این روز در نظر بگیریم، چه بهتر از سالگشت درگذشت او.

او همچنین متذکر شد: درباره چهره‌های معاصر بالاخره بحث وجود دارد و همان‌طور که درباره شهریار آن انتقادها مطرح شد، اگر مثلا شاملو هم برای این روز در نظر گرفته شود، مسلما از آن طرف جار و جنجالی به پا می‌شود.

بهمنی انتخاب فردوسی را به خاطر غرور ملی ما و پیش نیامدن مشکل دوباره‌ای مناسب دانست و افزود: مهمترین وجهه‌ی فردوسی ملی بودنش است و ما اگر غرور ملی نداشته باشیم، دیگر چه داریم؟

او سپس درباره بحث مطرح شده مبنی بر حذف روز بزرگداشت شاعرانی مثل حافظ، سعدی، مولوی، عطار و ... و گنجاندن آنها در یک روز به عنوان روز ملی شعر و ادب، گفت: کار قشنگی است که گرامیداشت تمام شاعران را در یک روز داشته باشیم، ولی مساله اینجاست که این روزهای بزرگداشت دیگر جا افتاده است و چرا باید چیزی را که مردم شوق‌مند آن هستند، حذف کنیم؟

وی افزد: شاید برای من که شیفتگی خاصی به حافظ دارم، خیلی فرقی نکند،‌ ولی اعلام یک روز مشخص به نام حافظ صفا و شوق دیگری برای مردم دارد. البته برای خود من هم که این روز را به شیراز می‌روم، همان تربت برایم منظر دیگری پیدا می‌کند.

بهمنی با بیان اینکه حذف روزهایی که برای مردم جا افتاده است کار درستی نیست، افزود: در این صورت برنامه‌هایی که برای هر شاعر برگزار می‌شود، در جمع از بین می‌رود و آن جذبه‌ای که آن روز برای مردم دارد، از دست خواهد رفت.

وی که ساکن بندرعباس است، در پایان درباره‌ی این‌که آیا در این زمینه با او مشورتی شده است؟ گفت: نه‌خیر! ما گوشه‌ی دوری افتاده‌ایم و کسی به کار ما کاری ندارد، ما هم به کار کسی کاری نداریم.

یکی از انتقادهای دوره‌ی پیشین انتخاب، لحاظ نشدن دیدگاه پیشکسوتان و کارشناسان امر عنوان شده بود.

نظرات 1 + ارسال نظر
عباس ۸۵ چهارشنبه 11 آبان‌ماه سال 1384 ساعت 04:37 ب.ظ http://abbas85.blogsky.com

با سلام
خوشحال میشم اگه با هم تبادل لینک داشته باشیم
من لوگو وبلاگم رو براتون میزارم تا تو وبلاگتون قرار بدین
دوست دارم لوگو وبلاگتون رو برام بفرستید تا تو وبلاگم قرار بدم

p algin="center"A href="http://abbas85.blogsky.com"img src=" https://www.sharemation.com/abbas85/3841768-smhjhj.JPG?uniq=49mp8l "border=0 width="90" height="70"/a/p

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد