بیتوته

شعر و ادب

بیتوته

شعر و ادب

شعر (جمشید ابراهیم خانی)

دریا نیز می میرد...

                                                         

(1)darya

ریزش باران بربرگ ها ،

به یادم می آورد ، رازی را که بهار، سالیان دوردرگوشم زمزمه کرد.

 

(2)

نه عاشق شدم درجوانی .

نه بادبادکی ساختم درکودکی.

تنها، زیستن را،درمیان شعرهایم،

به تجربه نشستم.

 

 

(3)

به قله نگاه می کنم.

برف ها برستیغ کوه وغم ها در دلم.

تابستان است ،برف ها آب می شوندوغم هاهم چنان مانده.

به قله نگاه می کنم.

برف ها برستیغ کوه وغم ها دردلم.

 

                                                                  اردی بهشت 1384

 

 

(4)

وباران.

لرزش دستان کدامین کس است ،

که تنگ ماهی مرا ،بی حواس، این سو و آن سو می برد.

 

(5)

سه شنبه صبح.

لرزش دل ودست.

تجربه ی ساده ی عاشقی.

حسی کور،که هنوز به اسارت زنجیرعقل درنیامده است.

                                                                           16/12/1383

(6)

زنده گی چیزبی مزه ای است؛

باید،

آرام آرام مزه شود.

 

(7)

بادبادک درانتظارباد بود ، تاپروازکند.

باران آغازشد.                                        

 

(8)

غزل می سرایم.

چراکه نیستی.

می ترسم بیایی وچشمه ی شعرهایم خشک شود.

 

(9)

درپایان هرجمله،علامت سوالی گذاشتم.

نمی دانستم،روزی نشانه ها، حلقه ی دارم خواهند شد.

دیگر سوال هم نمی کنم.

 

(10)

ماه این شب ها،

نیمی تاریک ونیمی روشن.

هم چون خویشتن، در همیشه ی زنده گی.

 

                                                           خرداد1384

 

(11)

درروزگار سردوسکوت؛

که سازهالال شده اند.

درروزگاریأس ویاس کاغذی؛

که سایه،همراهی رانازمی کند.

درروزگار شک وشب؛

که زنده گان،مرگ راطراحی می کنند.

سازکج کوک شب نوازان درگوشم زمزمه می کند :

"دریا نیزمردنی است."*                                                   خرداد 1384

                                                                     

 

 (12)

لجاجت آسمان ها با من.

لجاجت من بازمین.

سر سختی هایم.

چیزخوبی در این میانه نمی بینم .

                                                                          31/4/1384

 


پی نوشت:

*. برگرفته از شعر "مرثیه برای « ایگناسیو سانچزمخیاس »" ، ترجمه ی احمد شاملو، مجموعه آثار، دفتر دوم ، همچون کوچه ای بی انتها ، انتشارات نگاه، چاپ ششم، 1382

 

نظرات 12 + ارسال نظر
بیتا شنبه 3 دی‌ماه سال 1384 ساعت 03:16 ب.ظ

ممنون از شعر زیباتون
خیلی زیبا بود...
از اشعار آقای ابراهیم خانی بیشتر استفاده کنید
خدانگهدار

انیس شنبه 3 دی‌ماه سال 1384 ساعت 06:17 ب.ظ http://inverseanis.blogfa.com

خوب بود مثل قبلی ها. کاری رو که شاملو ترجمه کنه هم بی نظیره . پس نظر دادن نداره

فائزه شنبه 3 دی‌ماه سال 1384 ساعت 11:26 ب.ظ http://faratarazbodan.blogfa.com

سلام.من دلم نمیخواد مرگ دریا رو باور کنم!!!

سندیکای اتوبوس رانی یکشنبه 4 دی‌ماه سال 1384 ساعت 01:11 ق.ظ http://otobos1.blogfa.com/

یکشنبه 4 دی اعتصاب سراسری کارگران شرکت واحد

مینا یکشنبه 4 دی‌ماه سال 1384 ساعت 07:37 ب.ظ

فکر میکنم علاقه ی زیادی به کوه وبارون و بادبادک دارین!
در هر صورت با اینکه سنگین بود ولی قشنگ گفته شده.

امید دوشنبه 5 دی‌ماه سال 1384 ساعت 07:27 ب.ظ http://polepenhan.mihanblog.com/

بهانه‌ایست چوب ماهیگیری و دام و سکوت/این رودخانه سال‌هاست که خشکیده است. /ما با سکوت در اینجا زمزمه‌ها می کنیم.../سلام به دوستان به خصوص علی و جمشید. با اینکه هنرتون فقط در این وبلاگ خلاصه نشده ناگزیرم به این ذره بسنده کنم و تشکر کنم. قلمتون پایدار!

دختر ایرونی سه‌شنبه 6 دی‌ماه سال 1384 ساعت 09:39 ق.ظ http://www.dokhtar-e-iran.blogfa.com

درمورد شعر اولت یه چیز بگم؟
خوب می گم:
ولی من عاشق شدم در جوانی ، بادبادک ساختم در کودکی
وقتی به قله ها نگاه می کنم که زیر خروارها برف خفته اند فراموش نمی کنم که شاهد تبلور اولین و تنها ترین عشق من بودن

* شاد زی *

اطهر شنبه 10 دی‌ماه سال 1384 ساعت 12:35 ب.ظ http://brightfire.blogsky.com

عشق طرح ساده لبخند ماست
معنی لبخند ما پیوند ماست
عشق را با دست های مهربان
هر که قسمت می کند مانند ماست
عشق یعنی اینکه ما باور کنیم
یک دل دیگر ارادتمندماست
دوستی همسایه نزدیک ما
مهربانی نیز خویشاوند ماست
شرح مبسوط زیان و سود عشق
چشم غمگین و دل خرسند ماست
گرچه ما خود را نصیحت می کنیم
عشق اما بی خیال پند ماست
دست خوبت را به دست من بده
دستهای ما پل پیوند ماست
در همه قاموسهای معتبر
عشق تنها واژه پیوند ماست
کیست عریان تر زما در متن عشق
ارتفاعات غزل الوند ماست


خیلی زیبا ست

ALIZZZ یکشنبه 25 دی‌ماه سال 1384 ساعت 02:34 ب.ظ

فقط نعره ه ه ه ه ه ه ه ه ه

رضا پنج‌شنبه 29 دی‌ماه سال 1384 ساعت 12:30 ب.ظ

سلام علی جون رضا هستم باز دید شد بد نبود

مونا پنج‌شنبه 6 بهمن‌ماه سال 1384 ساعت 09:31 ب.ظ

شعر خیلی ضعیفی بود. البته ببخشید قصد جسارت ندارم ولی خیلی ضعیف بود.

وحید سه‌شنبه 11 بهمن‌ماه سال 1384 ساعت 12:40 ق.ظ

خوب بود و تبریک
منتظر کارهای بعدی

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد