بیتوته

شعر و ادب

بیتوته

شعر و ادب

'ما ایرانیم': روایتی سیاه و سفید از وبلاگستان فارسی (bbcpersian)

"ما ایرانیم"، نوشته و پژوهش نسرین علوی، نخستین کتاب به زبان انگلیسی درباره وبلاگستان فارسی است.

اما شاید تعبیر صحیح‌تر این باشد که بگوییم، نخستین بار است که در کتابی، بخش‌های زیادی از تعدادی از وبلاگ‌های فارسی به انگلیسی ترجمه می‌شود.

این کتاب ۳۶۵ صفحه‌ای هشت فصل دارد و سه صفحه مختصر شامل یادداشت‌های هر فصل. اما کتاب متأسفانه مقدمه‌ای ندارد که در طی آن نویسنده توضیحی درباره شیوه کارش ارایه کرده باشد.

بخش عمده‌ کتاب حاوی ترجمه‌هایی از شمار نسبتاً زیادی از وبلاگ‌های فارسی است که در واقع به منزله شاهد و مستندی بر یادداشت‌های کوتاهی هستند که نویسنده در خلال این ترجمه‌ها می‌آورد. وبلاگ‌های برگزیده شده، در واقع برشی از وبلاگستان فارسی است که اهداف نویسنده و عقاید او را تأیید می‌کنند.

در نخستین صفحه کتابی که به همت انتشارات پورتوبلو در اکتبر ۲۰۰۵ در انگلستان به چاپ رسیده است، تنها یک بند مختصر درباره نویسنده‌ کتاب آمده است که توضیح دقیقی درباره سوابق تحصیلی یا دستیافت‌های علمی نویسنده نمی‌دهد.

خواننده تنها درمی یابد که نسرین علوی در ایران به دنیا آمده است و سال‌های نخستین زندگی را در ایران گذرانده و پس از اتمام تحصیلات دانشگاهی در انگلستان و مدتی کار در زمینه‌های علمی به ایران باز می‌گردد تا برای یک سازمان غیر دولتی کار کند. اما اکنون او در انگلستان زندگی می‌کند.

در میان وبلاگ‌هایی که در این کتاب از آن‌ها نقل قول شده است، نام وبلاگ‌های مشهوری چون سردبیر: خودم ، روزنگار سینا مطلبی، وب‌نوشت ابطحی، بهنود دیگر ، زن نوشت، شادی شاعرانه ، الپر و پاره‌ای دیگر از وبلاگ‌های فعال وبلاگستان فارسی، چه در بلاگ‌اسپات یا پرشین بلاگ یا وبلاگ‌های به اصطلاح دات کام به چشم می‌خورد.

ادامه مطالب...

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد