بیتوته

شعر و ادب

بیتوته

شعر و ادب

شارل بودلر Ch. Baudelaire - سفر

چه ذهن کودکانه ای!شارل بودلر

نکته ی مهم را فراموش نکنیم، ما همه جا، بی آنکه بجوئیم، از بالا تا پایین نرده بان تقدیر، منظره ی ملال آور شهوت را دیده ایم :

زن را دیده ایم. این بنده ی پست، خودبین و ابله، که خود را می پرستد بی آنکه بر پستی این کار بخندد و خود را دوست می داردبی آنکه هرگز دلش سیر شود. و مرد را دیده ایم، این ستمگر شکمخواره، غارتگر و خشن و زر پرست که بنده ی بندگان است و جویی در گندابی روان.

دژخیمان دیده ایم که لذت می برند، مظلومان دیده ایم که می زارند؛ جشن ها دیده ایم که خون را چاشنی می زنند و عطرآگین می کنند. دیده ایم که هر قدرت چگونه فرمانروای قادر را خشمگین ساخته و توده ی تازیانه پرستان چگونه شعور خویش را گم کرده اند.

دین های بسیار مانند دین ما، از پله های آسمان بالا می روند. زهد و ورع مانند نازنینی که در بستر پر می غلتید، لذت را در میخ و خار می جوید.

بشر یاوه گو، فریفته ی هوش خویش، که اکنون هم مانند پیش دیوانه است، هنگام مرگ دهشتناک خود به خدا نهیب می زند که :

(( ای هم شان من ، ای خداوند من، لعنت بر تو باد! ))

و آنانکه نادانی شان کمتر است، و گستاخ دل به دیوانگی سپرده اند، از این گله ی بزرگ که تقدیر گرد هم آورده است می گریزند و به عالم پهناور افیون پناه می برند!


سفر ، بند ششم - شارل بودلر (۱۸۲۱-۱۸۶۷ ) - ترجمه ی دکتر پرویز ناتل خانلری

شعر (علی جهانیان)

تنهاکجا دلی که بمیرم، کجا دلی که بمانم؟!!!

نه از شب است گریزم، نه از سپیده نشانم

نه پای رفتن از این شهر، نه روی ماندنم اما

به پای چشم تو مردن بهانه های امانم.

شرر زدی به تمام ترانه های شبانه ...

چگونه شکوه نسازم، چگونه از تو نخوانم؟

بیا ببین که به پایت چه بی بهانه شکستم

بیا ببین ز شرارت چه آتشی است به جانم

بساط خانه به دوشی قرین کولی مست است

سر گلایه ندارم ، به هر طرف بدوانم

منم هر آنچه که خواهی، منم هرآنچه که باید

نه این نه آن، نه خود من،هرآنچه نیست من آنم

نه من بهانه ی اشکم ... نه من، ترانه ی خونم ...

که هر شب از دل تنگی به جوی شعر روانم

 

قسم به وسعت چشمت شبی از این همه شبها

ز حال خویش رها کن ، به انتها برسانم

گریز نیست دلم را ز دست حادثه بی تو...

کجا دلی که بمیرم، کجا دلی که بمانم ؟!!!

 

                                                      (علی جهانیان ۱۵/۷/۸۱)